Varmen i passasjersetet på passaten sluttet å funke omtrent da jeg skiftet airbag-sensoren under samme sete. Sammentreff eller ikke, på tide å forsøke å fikse det.

Jeg fant en helt utmerket trøbbelskyter. Utfra denne fant jeg ut at problemet var varmesensoren. Varmereguleringen virker slik at varmeelementene skrus på når sensoren måler temperatur lavere enn den innstilte. Sensoren (termistoren) skal altså måle omtrent 10 kilo-ohm ved 20 grader celcius. Problemet var at jeg målte uendelig ohm, mao. et brudd i en ledning.

Setet ble demontert som beskrevet i trøbbelskyteren. Det var brudd i ledningen rett ved der den tynne ledningen til selve sensoren er loddet til den tykkere ledningen til kontakten, i det mørke feltet i stoffet under tommelen min her.

Ledningen ble skjøtet og loddet fast igjen, og setet montert tilbake og satt på plass i bilen. Voila, bli varme.

Som beskrevet trenger man en litt sær M8-bit for å løsne de fire skruene som fester rygglenet. En unbraco-bit passer «nesten», men momentet er såpass kraftig at du (dvs. jeg) bare vil ødelegge skruen. Jeg endte med å kjøpe dette bitssettet som funket bra. Jeg brukte også litt loctite på disse skruene når jeg monterte dem igjen.