For en stund siden gikk det opp for meg at det burde være grei skuring å installere en sentralstøvsuger på loftet. Altså ha «motoren» på loftet med rør ned i veggen. Etter litt surfing på Finn fikk jeg meg en motor og rørdeler. I tillegg fant jeg på internett en dingseboms som forsøksvis skulle løse problemet med den enorme slangen man må bære rundt på og oppbevare. Den ble bestilt på ebay og sendt med jetcarrier. Til nesten 2000,- totalt var dette den klart største investeringen i dette prosjektet.

Vroomen ble plassert i skapet i gangen, oppå «skapet» til varmtvannsbeholderen. Røret (det hvite i bildet under) går ned og så inn i veggen og opp til loftet og motoren. Det svarte røret under er den «wanden» (altså uttrekkbar støvsugerkost) som følger med vroomen.

Det hele ser ut til å virke tålelig bra. Motoren er av type «syklon» uten pose, jeg må sjekke litt hvor bra den egentlig fungerer. «Eksosen» må også ledes ut, denne rørføringen har jeg ikke lagd enda. Vroomen når ikke helt inn i alle kroker av huset, men ca. 90% av arealet og alle de mest kritiske områdene (kjøkken, entré, gang). Uansett er den mest tenkt som komplement til tørrmoppen.