Da vi kjøpte bilen for et års tid siden, hadde den installert en skjerm i taket over passasjersetene. Denne var koplet til en DVD-spiller (i full 5-1/4 tommers format) i hanskerommet.

To problemer: DVD-spilleren med tilhørende ledninger og koplinger tok nesten all plassen i hanskerommet. Og lyset som er integrert i skjermen (som erstattet det originale taklyset) virket ikke. Jeg ville erstatte DVD-spilleren med en liten dingseboms som spiller filmer (dvs. barne-TV) fra USB-pinner, og fikse lyset (jeg antok da ved å bytte ut utbrente lyspærer).

Skjermen ble demontert, jeg så fort at pærene ikke var gått. Det så faktisk ut som at de aldri hadde lyst. Hvilket de neppe hadde, siden de ikke var koplet til noen strømkilde. Og grunnen til det oppdaget jeg etter litt leking med lampene: Koplingen for «lys når døren er åpen» var «aktiv lav», mens bilen leverte «aktiv høy». Det skulle vise seg «aktiv høy» med dimming, sannsynligvis ved PWM-modulering. Uansett, jeg brøt noen baner på kretskortet og loddet på noen ledninger, så ble lampen «aktiv høy».

Jeg kjøpte denne dingsebomsen til å erstatte DVD-spilleren, og denne dippedutten til å levere 5 volt til dingsebomsen. Når jeg først var i gang, kjøpte jeg disse LED-pærene til å erstatte glødepærene. Forskjellen på LED (til venstre) og vanlige pærer ses i bildet nedenfor. Samtidig bruker LED-pærene en tredel så mye strøm.

20120428-220445.jpg

Jobben foregikk på stuebordet, som kan ses sammen med min lærling nedenfor.

20120428-220459.jpg

Mediespilleren var liten nok til at jeg kunne putte den inni skjermenheten. Det var lett nok å pille kretskortet til mediespilleren ut av boksen sin. Men et problem gjensto: IR-sensoren (mottakeren for fjernkontrollen) satt på kretskortet, men måtte jo være lyseksponert for å kunne brukes. Jeg loddet sensoren av kretskortet og satte den på en ledning. (Vel, sensoren ble ødelagt da jeg fjernet den, men jeg hadde en tilsvarende liggende.) Så kunne sensoren limes fast på egnet sted, dvs. ved siden av TV-en sin egen IR-sensor. (TV-en har også tilhørende trådløse hodetelefoner som bruker IR, så det er et ganske stort vindu for IR-sensor og IR-lamper der.)

20120428-220510.jpg

Det store kretskortet nedenfor er det opprinnelige til TV-en, mens det lille rett ovenfor er til mediespilleren, festet med dobbeltsidig tape. Ovenfor der igjen sitter 5 -volts-chippen med et par kondensatorer, innkapslet i litt smeltelim. Jeg har loddet på ledninger for overføring av lyd og bilde, samt strømtilførsel. En USB-forlengelsesledning er plugget i den nakne mediespilleren, og den andre enden blir felt inn og limt fast i kanten på TV-en. Den grå ledningen med en sløyfe til venstre i bildet er til IR-sensoren.

20120428-220516.jpg

Da jeg koplet til hele kostebinderiet første gang, virket det fint bortsett fra en liten ting: Radioen skrudde seg på når døren ble åpnet. Ikke bra. Problemet var selvsagt at lampens «aktiv høy» forsynte bilens «tenning på»-krets med strøm. En velplassert diode så ut til å løse det problemet. Så var det bare å skru det hele på plass, fjerne DVD-spilleren og nyte den gode plassen i hanskerommet.

Nedenfor ses enheten i all sin herlighet, inkludert USB-pinnen med hundre timer barne-TV. Selve skjermen felles ned når man vil se på den. Eneste synlige bevis på ukjent antall arbeidstimer er altså en diskret, svart liten USB-port. Så gjenstår det bare å se om denne elektronikkmikkmakken overlever en tilværelse i en bil over tid.

20120430-202750.jpg