For en stund siden fikk jeg idéen at noen enkle fuktalarmer plassert på strategiske steder i huset kunne være lurt. Jeg kjøpte noen «t-care wa01» fuktalarmer (omkring 80,- med frakt) som går på vanlige 9-volts-batteri. Jeg plasserte disse ved avløpet på kjøkkenet, ved varmtvannsberederen, og i veggen under cisternene til de vegghengte toalettene.  Dette er jo ingen garanti mot noe som helst, men gir en ihvertfall en mulighet til å oppdage en skjult vannlekkasje før det er (alt) for sent. Batteridriften gjør at dette er trivielt å installere. Batteriene ser ut til å holde omkring et års tid.

Den gamle passaten led bl.a av vannlekasje: Vann trengte inn i gulvteppet og ødela elektronikken som befinner seg der. Nylig hadde vår nåværende bil omtrent akkurat samme problem og samme konsekvens (bortett fra at Peugeoten var mye vanskeligere å diagnostisere og dyrere å reparere). Hva med en fuktalarm her også?

Tanken var å kople samme alarm til 12V-anlegget på bilen, slik at alarmen er aktiv når bilen er «på». 12 volt er jo ikke det samme som 9 volt, men med de få milliamperene denne alarmen trekker er det akseptabelt å fikse dette men en enkel spenningsregulator. En LM317 ($1 for 3 på ebay) og et par resistorer (jeg har glemt verdiene) gjør jobben. Jeg lodder det til strømforsyningen på kretskortet i alarmen.

frode 420

Resultatet ble en enhet med en ledning for 12V-tilkopling istedenfor 9V-batteri.

frode 421

Inni senterkonsollet på en Peugeot 807 er det både masse plass og forholdvis lett å kople til 12V siden det sitter et sigarettenneruttak der. Herlig nok går det også et dreneringsrør her (midt i bildet under) som har en lei tendens til å lekke vann inn i gulvteppet, så det er jo et bra område for en fuktsensor. Den hvite fuktsensoren kan ses i bildet nedenfor, med den sammenkrøllete ledningen til selve sensoren som ligger litt nedenfor under teppet. Strømledningen går rett opp mot toppen av konsollet, jeg har tidligere skrevet om hvordan man åpner toppen av konsollet or å få tilgang til bl.a kontakten til sigarettenneruttaket.

image

Denne er nå ferdig installert i bilen og ser ut til å virke i den forstand at alarmen piper når jeg skrur på bilen og holder på sensoren med fuktige fingre, og ellers piper den ikke. Eneste bekymring er at jeg ikke har noen lett tilgjengelig av-knapp, så dersom det skulle bli fukt der så kan det bli noe enerverende å kjøre med en alarm man ikke kan skru av. På den annen side vil en tidlig alarm kunne spare ganske mange tusenlapper, så det er kanskje verdt det.