Etter vi hadde lesset bilen etter stavangerturen, skulle jeg kjøre bilen de 20 meterne tilbake til parkeringsplassen. Da kom airbag-lampa på. Denne indikerer en feil ved airbag-systemet, som da er ute av funksjon. Det er jo dumt. For ikke å si irriterende, bilen gjør en nemlig vennlig men bestemt oppmerksom på problemet  hver gang man kjører seg en tur.

På siste EU-kontroll skannet de bilen og sa det var airbag-sensoren under passasjersetet som måtte byttes, 4000,-. Hvilket typisk blir 5-6000,- når de får tenkt seg om litt og skrevet ut regningen, er min erfaring. Vel, jeg hadde uansett ikke tid til å vente på at de skulle ordne det den dagen. Vel hjemme så tydet litt surfing på at det skulle være overkommelig å fikse selv.

Jeg har flere ganger tidligere vært under teppet på passasjersiden. Det er nemlig (nok) en svakhet ved denne bilen at det lekker vann inn fra motorrommet som legger seg under teppet her. For å komme til sensoren må man i tillegg skru ut stolen.

Prosedyren er som følger: Kople av minus på batteriet for å unngå å tulle med airbag-kontrolleren siden man kopler fra airbagen i stolen. Ta av nakkestøtten. Skru av plasten over stolskinnene (en skrue på hvert deksel som nås bakfra, det sitter en plastpropp over hver skrue). Skru av to muttere i framkant av stolen, og dermed kan stolen skyves bakover ut av skinnene. Løsne de to elektriske pluggene som er koplet til under stolen (grønn og gul som ses på bildet over), og stolen er fri. Sett den f.eks i baksetet. Løsne plastskinnen i dørkarmen (klipset fast) så man kommer innunder teppet. Det kan være greit å løsne dekselet i framkant som er festet med en skrue.

Teppet var vått. Igjen. Det var også vått bak ved airbag-sensoren. På bildet er den hvite greia en skotørker som jeg bruker til å tørke teppet med.

Jeg har en god stund hatt en billigvariant av en VAG-COM-kabel som har vært litt ute av drift siden programvaren trenger å kjøre under windows. Etter litt fikling fikk jeg installert VirtualBox som faktisk løste det problemet helt utmerket. Jeg fikk skannet bilen og den bekreftet det Møller fortalte meg: airbag-sensoren på passasjersiden var ikke god. Jeg prøvde å slette feilen, men den kom umiddelbart tilbake.

Etter å ha tørket opp og hatt sensoren inne «til tørk», prøvde jeg å kople den på igjen, med et lønnlig håp om at den kanskje skulle virke. Det gjorde den ikke.

Slik ser sensoren ut. Jeg bestilte en ny fra Tyskland på ebay til totalt 32 euro. Den kom i løpet av noen få dager, rett i postkassa. Jeg sjekket også noen lokale huggere, de ville ha rundt 1000,-.

Vel, inn med den nye sensoren, kople til setet, og på’n igjen med VAG-COM-kabelen. Feilen fikset! Bare å skru det hele sammen igjen.

Før jeg monterte setet igjen benyttet jeg anledningen til å vaske litt under og rundt det området som jeg alri kommer til ellers. Jeg kjøpte en egen børste til bilinteriør fra Torsov Bilrekvisita, og sammen med en støvsuger gjorde den virkelig vei i vellinga. 10 års støv og skit føk veggimellom. Ved en senere anledning løsnet jeg førersetet og vasket rundt dette også.

Kjerneproblemet er altså at det lekker inn under teppet. Dette er et kjent problem med denne bilen, og det vanligste årsaken er lekkasje rundt luftinntaket til kupéen. Kupéfilteret ligger rett over hullet som ses på bildet. Inni kroken her legger det seg blader og skit som i løpet av måneder og år sørger for at fuktighet klatrer over den lille stålkanten. Jeg forsøker å løse problemet med å lage en ekstra foring med vulkteip. På bildet har jeg akkurat festet en runde med teip, etterpå brettet jeg den ned mot innsiden av stålkanten. Forhåpentligvis lager dette en grei forsegling mot pakningen i kassetten som holder kupéfilteret. Men jeg tror kanskje at det viktigste er å sørge for å holde området bak der rent for blader og annen skit.