Dagens motto er «skjult opplegg». For et års tid siden installerte jeg sentralstøvsuger med «vroom your room» selvinnrullende støvsugerslange. Det var to problemer med denne slangemekanismen: Slangen var litt for kort til å nå hele huset, og dessuten holdt den slangen alltid stram, slik at den slet på møbler og vegghjørner og generelt var uhåndterlig når man beveget seg litt vekk fra selve enheten.

Så nå gjorde jeg et nytt forsøk med «hide-a-hose«. Ikke bare kan man her få lengre slange, men slangen blir gjemt helt inni veggen. Videre holdes ikke slangen stram, og den har en «sokk» rundt seg som beskytter møbler og vegger. Bare luksus. Jeg bestilte delene fra http://www.centralvacuumstores.com/ og fikk det sendt med Jetcarrier til en total pris på omtrent 1400,- inkludert mange meter rør, rørskjøter og litt annet småtteri.

Det var et usikkerhetsmoment: Da jeg installerte det forrige opplegget så jeg at det var bare akkurat plass nok i veggen til tykkelsen på røret, som er standard 50 mm sentralstøvsugerrør. Huset vårt er bygd med minstemål på alt. Konsollet til hide-a-hose er ganske dyp, og jeg var usikker på om det fikk plass. Videre sto det i installasjonsmanualen at konsollet skulle festes i en brakett som jeg ikke helt forsto poenget med. Jeg endte opp med å bestille uten brakett og satset på at ting lot seg mekke til på et eller annet vis. Nedenfor ses konsollet og det vakre hullet i veggen det skal plasseres i.

20120430-204821.jpg

Det viste seg snart at det slett ikke var plass nok inni veggen, det manglet titalls millimeter. Men veggene består nå av de opprinnelige sponplatene samt gipsplatene vi monterte da vi pusset opp. Med andre ord er det 12 mm spon i hver veggflate som kan fjernes. Utfordringen er bare å gjøre det uten å ødelegge gipsen.

Jeg kjøpte et «multiverktøy» av typen som sager omtrent som en hårklippemaskin. Jeg markerte 12 mm dybde på sagbladet og snittet ut et rektangel i sponet på motsatt veggflate. Så drillet jeg et lite hull,og skrudde i en solid skrue sånn at jeg kunne jekke ut sponet som vist nedenfor.

20120430-204829.jpg

Men jeg måtte også fjerne en del spon på samme vegg som hullet er i, rett over øvre kant på hullet. Den nye sagen min kunne lage snitt i sponet rett opp, men da manglet fortsatt et horisontalt snitt ca. 7-8 cm over hullet (altså inni veggen, bak gipsen på overflaten). Løsningen ble å finne det største sagbladet jeg hadde til dremelen, stikke denne inn i veggen og sage i blinde. Litt plundrete, men det funket ganske greit.

En utfordring til gjensto: Den braketten jeg ikke hadde kjøpt utgjorde tydeligvis også en overgang mellom konsollet og standard rørdimensjon. Det viste seg etterhvert at Jula hadde løsningen her også, i form av et generisk adapter der jeg kunne sage ut eksakt de dimensjonene jeg trengte.

Jeg tror at den nevnte braketten også er ment å løse problemet med å få koplet røret til konsollet. I mitt tilfelle var dette enkelt: Etter å ha montert fast konsollet i veggen og borret hullet mellom veggen og loftet, kunne jeg stå på loftet og dytte røret (med adapteret limt fast) ned på plass over konsollet. En lommelykt ned i røret gjorde dette enkelt.

Slik ser konsollet ut ferdig montert:

20120430-204908.jpg

I tillegg til å montere konsollet, måtte også en god del ekstra meter med rør monteres oppe på loftet. Den lange slangen må jo ha et minst like langt rør å gjemme seg i. Dessuten må røret være rettest mulig, og eventuelle vinkler må være spesielle slakke vinkler som selges av hide-a-hose. Dette for at vakuumet skal klare å suge slangen inn i røret og at det skal gå lett å trekke slangen ut. Jeg kjøpte tre 90-graders vinkler sammen med konsollet, men slapp unna med to: Et for å gå fra det vertikale røret i veggen til den horisontale sløyfa på loftet, og én vinkel ved enden av huset. Selve støvsugermotoren måtte jo også da flyttes til denne enden av huset/loftet.

20120430-204915.jpg

Det hele funker egentlig helt som forventet, og er helt klart en bedre løsning enn den gamle. «Vroom-your-room» passer nok best for bruk innen et rom.

Nedenfor er en aldri så liten demonstrasjon.

Den hvite hendelen i konsollet låser slangen fast. Dette sørger for at det ikke blir vakuumlekkasje rundt slangen, og for at ikke slangen blir sugd inn i veggen mens man støvsuger. For å ta inn slangen åpner jeg låsen og holde hånda for slangeåpningen slik at slangen suges inn i veggen. Skjult opplegg.